Soki owocowe w menu restauracji a ich wartość zdrowotna

Przychodząc do restauracji, zasiadamy do wolnego stolika i otrzymujemy od kelnera menu

Przychodząc do restauracji, zasiadamy do wolnego stolika i otrzymujemy od kelnera menu. Do przystawki, dania głównego i deseru wybieramy coś do picia. Woda mineralna? Wino? Piwo? A może sok owocowy? Tylko który: pomarańczowy czy jabłkowy? Te dwa smaki soków owocowych najczęściej spotykamy w różnego rodzaju lokalach gastronomicznych. Przyjrzyjmy się wartościom zdrowotnym tych napojów. Zanim to zrobimy oceńmy, jakie cechy powinien mieć prawdziwy sok owocowy.

Czym charakteryzuje się sok owocowy?

Sok owocowy wyprodukowany jest ze zdrowych, dojrzałych, świeżych lub schłodzonych owoców. Posiada kolor, smak i zapach charakterystyczne dla owoców, z których został przygotowany. Dobry sok musi zawierać 85–100% owoców. Soki owocowe mogą mieć w składzie także niewielkie ilości cukru, które łagodzą ich kwaśny smak. Producentom nie wolno dodawać do nich sztucznych aromatów, barwników czy konserwantów. W sklepach zetkniemy się również z nektarami i napojami owocowymi, lecz one posiadają zupełnie inny skład i są mniej zdrowe od soków. Najpopularniejszymi w gastronomii są: sok pomarańczowy i sok jabłkowy.

Za co cenimy sok pomarańczowy?

Sok pomarańczowy ma następujące właściwości:

  • jest źródłem witaminy C, a ta wspomaga układ odpornościowy i produkcję kolagenu w organizmie oraz ułatwia przyswajanie żelaza,
  • zawiera bogactwo folianów – związków, które są niezbędne dla kobiet i mężczyzn starających się o dziecko, chronią przed rozwojem nowotworów, zmniejszają ryzyko udaru mózgu i chorób serca,
  • dostarcza organizmowi sporą dawkę potasu, który jest niezbędny do pracy serca i układu krwionośnego,
  • jest źródłem polifenoli, czyli naturalnych przeciwutleniaczy (podobnie jak foliany chronią przed chorobami nowotworowymi).

Jakie zalety ma sok jabłkowy?

Sok jabłkowy:

  • zawiera wiele witamin, np. witaminy C, A i E (wspomagają układ odpornościowy, wpływają na dobrą kondycję skóry, włosów i paznokci)
  • w przeciwieństwie do soku pomarańczowego posiada sporą dawkę błonnika pokarmowego, co wspomaga proces oczyszczania organizmu z toksyn,
  • z uwagi na obecny w nim potas wpływa na regulację gospodarki wodno-elektrolitowej w organizmie,
  • zawiera wysoką zawartość przeciwutleniaczy, które mają za zadanie neutralizować działanie wolnych rodników oraz chronić przed wieloma chorobami, m.in. nowotworami,
  • dzięki zawartym w nim pektynom pomaga przywrócić prawidłowy profil lipidowy krwi oraz normalizuje glikemię.

Sok 100% czy jednodniowy sok owocowy?

Tzw. sok 100% to sok pasteryzowany. Ma on długą trwałość, a po jego napoczęciu należy przechowywać go w lodówce maksymalnie przez 48 godzin. Sok jednodniowy, jak sama nazwa wskazuje, ma bardzo krótką trwałość, ale posiada najwięcej wartości odżywczych. Na polskim rynku jest już obecnych kilku producentów soków jednodniowych, jednak nadal w sprzedaży przeważa wybór soków pasteryzowanych.

Star obraz autorstwa freepik - www.freepik.com